De obicei, in cazurile in
care s-au facut vraji, se speculeaza de catre cei in masura sa rezolve corect
aceste probleme si se atinge cu succes o dubla coarda sensibila a maselor de
oameni, dupa observatia psihologica a Parintelui Nicolae Steinhardt: nevoia de
senzational ("Sperie-ma!") si rigurozitatea numerica (tip reteta) ca
un raspuns la problemele fiecaruia.
Nevoia de senzational
(" Sperie-ma! "), ceea ce il determina pe "taumaturg" (care
insinueaza ca ar avea darul profetiei) sa dea urmatoarele raspunsuri ce
pregatesc intr-un fel "anestezia" credulilor: "Ai cununiile
legate", "Cineva ti-a facut farmece", "Ai argintul
viu", "Aici e un blestem de pana la al noualea neam" etc.
Rigurozitatea numerica
(care este in contradictie cu duhul Patericului: "Cel care se roaga numai
atunci cand se roaga nu se roaga deloc"), care implica recomandarea
tehnicilor sau a retetelor: "participi la 12 masluri",
"participi la citirea molitfelor Sfantului Vasile cel Mare de 40 de ori
consecutiv", "dai 7 acatiste la 7 manastiri", "aprinzi
atatea (numar fix) lumanari", "rostesti de "n" ori Tatal
nostru" si lista ar putea continua si chiar tu, cel care o citesti, ai
putea sa o completezi, caci este posibil sa fi primit aceste
"blagoslovenii" de la astfel de "oameni competenti"!
Asa cum s-a mai spus,
pentru rezolvarea acestui gen de probleme se va avea mai intai in atentie cauza
pentru care a ingaduit Dumnezeu ispita. Este necesar ca omul respectiv sa se
spovedeasca si, daca duhovnicul ii da dezlegare pentru Sfanta Impartasanie, sa
se cuminece cu pregatirea cuvenita. Iata ce ne marturiseste Sfantul Ioan de
Kronstadt:
"Ma minunez de
maretia si insusirile datatoare de viata ale Sfintelor Taine. O femeie batrana
care scuipa sange, care nu mai avea putere, incapabila sa se hraneasca, atunci
cand i-am dat Sfanta impartasanie, a inceput, din aceiasi zi chiar, sa se
insanatoseasca.
O tanara fata pe moarte,
dupa ce a fost impartasita cu Sfintele Taine, in aceeasi zi a inceput sa se
simta mai bine; a inceput sa manance, sa bea, ea, care era pana atunci aproape
inconstienta, foarte agitata si nu putea nici sa bea, nici sa manance.
Slava Tainelor Tale
datatoare de viata si infricosatoare, Doamne!"
In cazul in care
impartasania este primita fara spovedanie si pregatirea necesara, ea duce la
neputinta, la boala si la moarte. O spune Sfantul Apostol Pavel: "Sa se
cerceteze omul pe sine si asa sa manance din Paine si sa bea din Potir; caci
cel ce mananca si bea cu nevrednicie, isi mananca si bea osanda, nesocotind Trupul
Domnului. Pentru aceea sunt intre voi multi neputinciosi si bolnavi si multi au
murit."
Sfantul Ioan Iacob
Hozevitul precizeaza: "Boala si neputinta precum si moartea celor ce se
fac vinovati de Trupul si Sangele Domnului, nu sunt obisnuite, ca la toti oamenii.
De obicei la acestia bolile si neputintele sunt mai mult sufletesti, dar se
rasfrang si asupra trupului. La ei vine boala pe neasteptate si fara sa aiba
vreo pricina fireasca. ii ajunge de multe ori paralizia sau boala grea la
creier. Mai toti au mereu fiori de frica, neastampar si sunt cu ideea ca-i
urmareste cineva si-i persecuta. intocmai cum spune in Sfanta Scriptura despre
Cain".
Pentru cei interesati de
randuiala rugaciunilor din Biserica Ortodoxa, reamintim aici de Taina Sfantului
Maslu care cuprinde rugaciuni speciale pentru sanatate sufleteasca si
trupeasca.
Parintele Dumitru
Staniloae analizeaza rugaciunile din Taina Maslului, aratand ca in ele se cer
deodata tamaduirea trupului, iertarea de pacate si tamaduirea de patimi,
eliberarea simturilor de influentele rele si alungarea vrajmasului toate
acestea se cer pentru ca bolnavul, devenit sanatos trupeste si sufleteste, sa
poata trai o viata curata, inchinata slujirii lui Dumnezeu. Aceasta arata ca
Taina Maslului nu e pentru moarte ca in Catolicism, ci pentru o viata intru
sanatate si curatie. De asemenea, accentueaza Parintele Staniloae, savarsirea
acestei Taine de catre mai multi preoti (de sapte sau macar de doi) manifesta
vointa Bisericii de a pune mai multe forte ale ei in miscare, prin comuniunea
in rugaciune si in dragoste, pornirea mai multora de a scapa un membru al ei de
situatia de neputinta si de durere in care se afla. Uneori harul lui Dumnezeu
lucreaza mai mult sau mai putin direct asupra trupului, vindecandu-l, desi,
chiar si in acest caz, se produce si intarirea sufleteasca si iertarea
pacatelor celui bolnav. Alteori, vindecarea se produce mai mult prin intarirea
puterilor sufletesti; iar alteori, prin iertarea pacatelor nemarturisite,
intrucat aceasta intareste sufletul si, prin suflet, si trupul.
Dar prin harul acestei
Taine a Maslului se da in mod principal vindecarea trupului. Numai cand este
randuit ca bolnavul sa moara, nu se produce acest efect principal, ci numai
celelalte.
Taina aceasta poate fi
socotita, prin excelenta, Taina a trupului, sau Taina randuita pentru
insanatosirea trupului. Prin ea se pune in relief valoarea pozitiva acordata de
Dumnezeu trupului omenesc, ca Unul care insusi a luat trup si il tine in veci,
ne mantuieste prin el, impartasindu-ne viata dumnezeiasca.
De asemenea este de mare
folos ca persoana in cauza sa fie pomenita la proscomidie prin intermediul
pomelnicului nominal care se da la biserica pentru Sfanta Liturghie.
Particelele care sunt
luate de pe sfantul disc si se dau credinciosilor n-au nici o valoare. Anafora
este mai importanta decat aceste particele (miride). Daca sunt lasate pe
sfantul disc, se pot apoi varsa in sfantul potir la momentul potrivit dupa
epicleza. Numai astfel sufletele pomenite intra in comuniune cu Mantuitorul.
Preotul care le "deturneaza" ii lipseste de sfintire pe acei
credinciosi carora li se procura eronat aceste particele.
Apoi se pot face slujbe de
sfintire a caselor de catre preot cu prilejul carora se pot citi mai multe
rugaciuni, molitfe (ale Sfantului Vasile cel Mare sau ale Sfantului Ioan Gura
de Aur) daca e cazul.
Rezolvarea problemelor nu
consta in aplicarea cu exactitate a numarului fix de rugaciuni, ci in
sinceritatea crestinului care va tine cont de sfaturile esentiale din aceasta
carte si le va traduce in viata lui. Duhul face viu. Duhul da sensul. Litera
singura, reteta sau numarul fix sunt fara sens. Degenereaza in magie, iar magia
duce la dezagregare morala si la oprirea in loc a inteligentei. Robia aceasta
la litera e simptom caracteristic magiei. Rostesti formula, absolut exact, si
declansezi fenomenul pe care il doresti, de pilda, vindecarea de boala. Daca ai
gresit o iota din formula, cheia nu se mai potriveste si vindecarea bolii sau
iertarea lui Dumnezeu nu se mai produce. Cat e de straina duhului ortodox aceasta
inchinare la litera (la forma) sau la reteta, astfel motivata, nici nu mai e
nevoie s-o spunem, accentueaza Mitropolitul Antonie Plamadeala. Cu nimic nu e
lupta mai grea decat cu "traditiile" intrate in constiinta poporului,
chiar si cand acestea ajung sa fie absurde si sa-si piarda sensurile originare.
Numai prin jertfe, vechiul poate fi biruit de nou, irationalul de rational.
Vom reda in continuare
parerea Parintelui Arsenie Papacioc: "Daca esti stapanit de un pacat si
iti pare rau si te asezi pe pozitia buna impotriva pacatului, atunci iti ajuta
harul. Daca nu te asezi pe pozitia de lupta si te simti bine in cloaca aceea,
atunci harul nu te ajuta. Si farmecele se prind la anumite persoane, se
constata. Uite, eu sunt de cincizeci de ani in manastire si n-am prea vazut in
manastire farmece reusite. Dar, in schimb, vine lumea fermecata! Sunt aici in
Dobrogea, de treizeci de ani, si spuneam si altora, n-am vazut ca aici atata
lucrare de duhuri rele de farmece. Vin stapaniti de farmece care impiedica casatoria
lor sau ii leaga ca potenta barbateasca, insa se si vindeca pe rupte cu
ajutorul rugaciunilor. Vin si se plang: "Doamne, iarta-ma!
Scapa-ma!". Scapa pe o bucata de vreme. Dar, daca nu se astampara...Ca
spune Mantuitorul in Evanghelie: "Iesi din el si sa nu mai intri!".
Sa nu mai intri in el. Pentru ca duhurile rele se tanguiesc si unde se duc,
sunt intristate si se gandesc ca: "Ce bine era!". Daca gaseste casa
maturata, cum zice Mantuitorul, adica, daca i-a scos pe astia de acolo, este
limpezit, si atunci intra, si va fi caderea cea de pe urma mai mare ca cea
dintai. Pentru ca iar incepi sa cedezi, nu te-ai complacut pe pozitie de
dezinfectare cu ingerii lui Dumnezeu, ci te-ai lasat la voia intamplarii.
Satana nu este o putere, ci un tolerat de Dumnezeu. Puterea e la noi,
crestinii, ca suntem botezati, avem inger pazitor, ne rugam la Dumnezeu. Dracul
se atinge de tine daca te are la mana cu ceva (greseli, pacate). Sa nu te aiba
cu nimic la mana. Domnul Iisus Hristos ne vrea intregi, numai Satana ne vrea
vicleneste, numai varf de deget, ca stie el, vicleanul, ca asa ne poate stapani
toata fiinta"
Aflam din viata si
invataturile Sfantului Ierarh Nifon de ce nu mai are putere asupra crestinilor
diavolul, care se angajase intr-un dialog cu acest mare sfant: "De cand am
facut prostia si am impins pe evrei sa rastigneasca pe Nazarinean, mi-au
zdrobit ciolanele. Nu mai am puterea de mai inainte. Daca as avea-o, in clipa
de fata te-as trage jos si te-as face bucati."
Se vede limpede raportul
de forte ce exista intre noi crestinii si vrajmasul, insa trebuie indeplinite
conditiile care au fost enumerate mai sus de Parintii duhovnicesti Sofronie,
Paisie, Efrem si Arsenie P. pentru a putea beneficia deplin de harurile lui
Dumnezeu. Tot aici este necesar a aminti despre deochi, care este definit de
Cuviosul Paisie in felul urmator: "Invidia, atunci cand are si rautate,
poate pricinui rele. Acesta este deochiul. E o lucrare diavoleasca".
Pentru aceasta problema,
care se intalneste mai des la prunci (au neliniste, somn agitat, plang fara
intrerupere) se va solicita preotului sa citeasca din Molitfelnic rugaciunea
pentru dureri de cap (deochi), iar parintii copilului vor citi cu atentie
aceasta carte spre luare aminte si spre eliminarea cauzelor care au facut loc
acestui duh necurat sa se atinga de copil.
L-am intrebat odata pe
Parintele Arsenie Papacioc cum se explica anumite pasaje din "rugaciunea
pentru cei ce sunt bolnavi de najit" ("...din ochi, din inima, din
ficat...") si mi-a raspuns: "Dumnezeu ingaduie uneori satanei sa se
foloseasca (sa se ataseze) de firea omeneasca, doar, doar s-ar smeri
respectivul!".